Skånska ord och meningar!

Tänkte ta upp lite skånska upp som jag använder antingen dagligen eller iallafall någon gång.
De två första e ord som har annan betydelse i Skåne. och yes, "fan" och "shit" används också väldigt flitigt!

Skånska ord:
Grina = Skratta. Används flitigt! När något e väldigt kul! (gråta för andra)
Backe = Kulle. Blir alltid lika förvirrad när mamma säger att hon körde på backen xD (mark för andra)
Räli = Äcklig/otäck. När något e äckligt t.ex: "Fan va räli tomat!" eller "Shit va räli filmen va!"
Asa = Dra/släpa. t.ex: "Jag asa runder på den i flera timmar."
Klydda = Krångel t.ex: "Ah nu klyddar datan igen.."
Nåna = Några. t.ex:  "Där va väl nåna styckna."
Balle = Röv/Gump. t.ex: "Han e en jävla rövballe!" (med andra ord att han e korkad/dum)
Sicket/Sicken = Vilket/Vilken. t.ex: "Sicken ful unge"
Sinnes = Sjuk/knäpp. t.ex: "Den var helt sinnes lång!"
Blo = Blod. t.ex: "Jag bloa ner hela badrummet!"
Flabba = Skratta. Samma betydelse som Grina men används när händelsen e roligare! 
t.ex: "Jag flabba så jag höll på och dö!"
Henka = Hänga med/Följa med. t.ex: "Vill du henka med till festen?"
Lack = Sur/arg. t.ex. "Ahmen blev du lack för det lilla?"
Offer = Mes. Används flitigt! t.ex: "Ditt jävla offer"! 
Daj/Maj = Dig/Mig. Används dagligen men jag skriver "Dej/mej/sej" i bloggen för att förfina det hela.

Sen har jag egna hittepå ord men kommer faktiskt inte på en enda för tillfälligt.
Också kommer några riktiga skånska meningar. Vissa får jag själv tänka efter vad dom betyder, jag pratar alltså inte såhär grov skånska utan bara en lätt variant av detta.

Skånska meningar:
De vau ein rälig påg som to vår katt = Det va en ful unge som tog vår katt
Ja de vau som en stor running = Ja det såg ut som en stor cirkel
Ja flabba du baura ditt offer = Ja skratta du på din mes
Ente ein bid ti, jau ei helt mavad = Inte en bit till, jag e helt proppmätt

Kollar man snabbt ser det faktiskt ut som danska. Eller kanske lite smått tyska? Järk ^^.


Kommentarer

+ Jag godkänner alla kommentarer så länge dom inte innehåller kränkningar & personangrepp.
+ Jag redigerar mina bilder oftast i PhotoScape. Instagrambilder genom fånen med diverse appar.
+ Vill du fråga mig något? Skriv då på Blogresponse-knappen eller maila till [email protected]



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback


No cruel cosmetics

VeggieToppen

RSS 2.0