Juliga vegbullar / vegbiffar

Såja. Då har man gjort vegbiffarna/bullarna för julen klara. Dom blev lite annorlunda detta år då jag inte gjorde runda utan platta bullar. Dessutom tog jag i lite andra kryddor så jag tänkte ta och skriva receptet till dom som vill göra lite.

Detta recept ger ungefär 10-15 bullar/biffar.

INGREDIENSER:
  • 200g tinad vegfärs (Hälsans kök)
  • 1 liten finhackad gul lök
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • ½ dl ströbröd
  • ½ dl vatten
  • 2,5 msk tomatpuré
  • ½ tsk TryMe Liquid Smoke (kondenserat rökextrakt)
  • Salt
  • Pepparmix (cayenne och svartpeppar, paprika, koriander, selleri m.m)
  • Nejlikor (malen)
  • Smör eller olivolja
GÖR SÅHÄR:
1. Blanda vatten, tomatpuré och ströbröd och låt svälla någon minut.
2. Rör ner den finhackade löken, vitlöken och färsen och blanda väl.
3. Tillsätt liquid smoke (ta mer efter smak), nejlika och pepparmixen. Smaka av med salt.
4. Forma till bullar eller platta till dom och stek på medelstark värme i smör eller olja i ca 10 min.

Kommentarer

+ Jag godkänner alla kommentarer så länge dom inte innehåller kränkningar & personangrepp.
+ Jag redigerar mina bilder oftast i PhotoScape. Instagrambilder genom fånen med diverse appar.
+ Vill du fråga mig något? Skriv då på Blogresponse-knappen eller maila till [email protected]



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback


No cruel cosmetics

VeggieToppen

RSS 2.0