Arlas nya mjölkpaket ogillas!

Tänkte informera er om något som mjölkdrickare borde få veta, men inte får. Det gäller Arlas mjölkpaket som har blivit en aning fel. Rättare sagt 3 fel. Och här har ni dom:

"Ju bättre jag har det, desto bättre mjölkar jag"
En ko löper större risk att drabbas av sjukdomar som kalvningsförlamning (brist på kalcium) och juverinflammation (bakteriell infektion) ju mer mjölk den producerar. Det sistnämnda är för övrigt bland de vanligaste orsakerna till att en mjölkko skickas till slakt.
Rätta meningen borde vara:
"Ju mer jag mjölkar, desto snabbare dör jag".

"På sommaren är jag ute mest hela tiden"
Mjölkkor får vara ute ca 6 timmar per dygn i mellan två-fyra månader. De får sen vara inne mellan åtta-tio månader helt utan utevistelse. Dessutom står ungefär hälften av korna fastbundna hela den tiden. Tjurar och kalvar står redan inne, även när det e sommar.
Rätta meningen borde vara:
"Under mitt liv får jag mest sitta fastbunden inomhus"

"En ko måste först få en kalv för att kunna ge mjölk"
För det första så "ger" inte en ko sin mjölk frivilligt till oss..
En ko insemineras och föder sen en kalv som tas direkt ifrån henne. Kalven kanske man tycker ska få lite modersmjölk, men det tar ju vi och skickar ut till matbutiker.
Rätta meningen borde vara:
"En ko måste insemineras och bli dräktig, föda en kalv innan vi tar mjölken ifrån kalven"

Vad Jag tycker om detta kan nog alla lista ut. Men vad tycker du? Dricker du komjölk eller dricker du något annat djurvänligare alternativ? Jag kan iallafall tipsa om sojamjölk och solhavre som e mycket nyttiga och himla goda. 



Kommentarer

+ Jag godkänner alla kommentarer så länge dom inte innehåller kränkningar & personangrepp.
+ Jag redigerar mina bilder oftast i PhotoScape. Instagrambilder genom fånen med diverse appar.
+ Vill du fråga mig något? Skriv då på Blogresponse-knappen eller maila till [email protected]



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback


No cruel cosmetics

VeggieToppen

RSS 2.0