Cirkusar. Det du inte ser!

Nu på sommaren e det säkert många som besöker cirkusar. det e sött när elefanter sätter sej på pallar, när hundar hoppar runder på bakbenen och sjölejon som gör konster. E detta normalt ? Nä, inte för djuren. De e levande, kännande individer som inte borde finnas på cirkusar för att underhålla oss. Ni ser bara framsidan av något som e såå mycket värre för djuren. 

"Det var en söt liten oskyldig brun björn som aldrig gjorde någon illa... men ibland hade hon problem med att balansera på lina. Då blev hon slagen med metallspön tills hon blödde och skrek. Hon blev så psykiskt störd att hon dunkade huvudet mot sin lilla bur. Till slut dog hon." - Före detta anställd hos en amerikansk cirkus.

De ska tränas, hårt, för att lära sej i tid. De sitter fastkedjade, inlåsta i små vagnar och blir piskade om de inte lyder. Sjölejon, som finns på Cirkus Maximun behöver få simma i stora mängder vatten, något inte cirkusar under turné kan ge. Djuren får inte bete sej naturligt på cirkusar, men så länge folk fortsätter gå dit så kommer även plågandet för djuren att fortsätta. Vill du visa stöd? Besök då inte cirkusar där djur enbart ses som något underhållande för oss.

"Det är så dumt så man inte tror det är sant. Elefanter mår jättebra på cirkus, säger Henry Bronett på Cirkus Scott."

Vad e det vi lär oss av detta ?
Vad e det vi lär våra barn när vi tar med dom på något dom tror e ok ?
Vi lär oss att acceptera fångst, utnyttjande och förlöjligande av vilda djur. E det vad vi vill lära våra barn ? Att djur e underhållning ?

Det e du som har makten, du som konsument. Visa vilken sida du står på!

this is not ok!


Kommentarer
Postat av: The Green Book

SÅ RÄTT att ta upp det här. Tänk bara på alla transportsträckor, hur onaturligt är inte det för dessa ljuvliga djur?



sv: Jag håller med :)



Gå gärna in på min blogg och hjälp till att rädda svensk gammelskog från avverkning. Det är gratis och inget jag själv tjänar på - jag vill bara rädda skogen!

2010-08-07 @ 12:55:03
URL: http://thegreenbook.blogg.se/
Postat av: The Green Book

Tack för klicket, lägg gärna till sidan i bokmärken eller favoriter så du kan klicka fler gånger!



2010-08-07 @ 19:35:45
URL: http://thegreenbook.blogg.se/

+ Jag godkänner alla kommentarer så länge dom inte innehåller kränkningar & personangrepp.
+ Jag redigerar mina bilder oftast i PhotoScape. Instagrambilder genom fånen med diverse appar.
+ Vill du fråga mig något? Skriv då på Blogresponse-knappen eller maila till [email protected]



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Trackback


No cruel cosmetics

VeggieToppen

RSS 2.0